Motion till Kyrkomötet
Anställningsansvar

Mot 2005:88

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att lämna förslag på ändringar i kyrkoordningen så

1. att anställningsansvaret för präster återförs till stiftsnivån.

2. att anställningsansvaret för diakoner överförs till stiftsnivån, så att alla med vigningstjänst får stiftsnivån som arbetsgivare.

Motivering

Rätten att ta ifrån en präst ämbetet åvilar stiftsnivån genom domkapitlen. Rätten att avsätta en präst från sin tjänst åvilar den lokala nivån genom kyrkoråd och kyrkonämnd. Denna uppdelning av ansvaret har i praktiken alltför ofta lett till ömsom godtyckliga, osakliga uppsägningar, hot om uppsägning eller krav på att säga upp sig (när det gäller kvinnor som är präster) ömsom handlingsförlamade ”låt gå”-förhållningssätt (när det gäller män som är präster). Det finns de som tolkar detta som att kvinnoprästmotståndet antagit nya former.

Att hålla samman vigningsansvaret och anställningsansvaret och förlägga det till stiftsnivå skulle dels skärpa kraven på och ansvaret för vilka man viger och anställer, dels möjliggöra att ha tillgång till en hög sakkunnig kompetens när det gäller att t.ex. vägleda, handleda, fortbilda, lösa konflikter, utreda trakasserier och mobbning samt beivra eventuella övertramp mot vigningslöften och kyrkoordning.

Som det nu är väcker den dåliga arbetsmiljön som ibland förekommer inom kyrkan och den uppvisade oförmågan att handlägga arbetsmiljöärenden anstöt bland allmänhet och kyrkotillhöriga och leder till ett minskat förtroende för kyrkan som institution och i förlängningen därav till ökat antal utträden. Att den uppvisade oförmågan att handlägga arbetsmiljöärenden leder till lidande för de inblandade och ibland förfördelade och därmed stjäl kraft, engagemang och tid från de arbetsuppgifter som de inblandade är satta att utföra är också till men för de tillhöriga för att inte tala om alla utköp av präster och hur det tär på församlingarnas budget.

Karlstad den 26 juli 2005

Ingrid Emanuelson Rune Entelius